-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)
-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:51654 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

تفاوتهاي اساسي اخلاق و حقوق در چيست؟
درست است كه اخلاق و حقوق در مواردي تداخل ميكنند ولي به نظر ما تفاوتهاي اساسي ميان آن دو موجود است كه در اينجا به اهم آنها اشاره ميكنيم:
1- احكام حقوقي فقط ناظر به رفتار اجتماعي انسان است در صورتي كه احكام اخلاقي شامل همه رفتارهاي اختياري آدميميشود خواه رفتار اجتماعي و خواه رفتار فردي, به ديگر سخن, اخلاق ارتباط آدميرا با خدا, خودش و ديگران مورد نظر قرار ميدهد, اما حقوق تنها بر ارتباط انسان با ديگران نظارت ميكند. پس حق –به مفهوم حقوقي آن- در ماوراي امور اجتماعي مصداق ندارد.
2- احكام حقوقي ضامن اجراي بيروني دارد؛ يعني نيروي اجتماعي مثل دولت مردم را به رعايت آنها الزام ميكند و متخلفان و خاطيان را كيفر ميدهد, اما احكام اخلاقي چنين ضامن اجرايي ندارد و تنها ضامن اجراي دروني دارد.
3- بايدها و نبايدهاي اخلاقي؛ كلي, ثابت و جاودانيند اما بايدها و نبايدهاي حقوقي –كم و بيش- دستخوش تغييرات و دگرگونيهايي ميگردند.
4- قواعد حقوقي الزامياست؛ يعني يك قاعده حقوقي اگر تكليفي تعيين كند, آن تكليف الزامياست و حتماً بايد بدان عمل شود؛ و اگر حقي را اثبات كند, هر چند خود (حق) هيچگاه لازم الاستيفاء نيست ولي مستلزم تكليفي الزام آور است.
پس تفاوتي نيست بين اين كه مفاد مطابقي قاعده حقوقي تعيين تكليف باشد يا مفاد مطابقي آن اثبات حق و مدلول التزاميش تعيين تكليف باشد؛ در هر دوحال تكليفي تعيين ميگردد كه بايد رعايت شود.
اما در قلمرو اخلاق, هم تكاليف الزاميو ايجابي هست و هم تكاليف ترجيحي و استحبابي؛ يعني تكاليفي كه رعايت آنها رجحان و برتري دارد اما عمل بدانها ضروري نيست.
5- هدف بايدها و نبايد هاي حقوقي, تأمين مصالح دنيوي افراد يك جامعه مثل برقراري عدالت اجتماعي, نظم, امنيت و آسايش همگاني و هدفهاي ديگري از اين قبيل است, اما هدف اوامر و نواهي اخلاقي –برحسب ديدگاه ما در فلسفه اخلاق- رسيدن به كمال نفساني است كه آن نيز چيزي جز قرب الهي نيست.
6- قواعد حقوقي در اصل, فقط ظاهر و جرم عمل را مورد توجه قرار ميدهد و به انگيزه و نيت عامل چندان التفاتي ندارد و حال آن كه در قواعد اخلاقي بيشترين تأكيد بر داعي و هدف شخص است. بنا بر اين همين كه يك فعل خاص در صورت ظاهر, موافق با قواعد حقوقي بود ارزش مثبت حقوقي خواهد داشت اما براي ارزش اخلاقي داشتن يك عمل, موافقت صوري و ظاهري آن با معيارهاي اخلاقي كفايت نميكند. آنچه در اينجا تأثير قطع دارد نيّت و انگيزه شخص عامل است.
ناگفته نماند كه در حقوق هم گاهي قصد فاعل مورد توجه قرار ميگيرد و در اصل مجازات يا در كمّ و كيف آن تاثير دارد مثلا قاضي تحقيق ميكند كه عمل جرم از روي عمد, شبه عمد يا خطا صورت گرفته است, تا متناسب با آن مجازاتش را تعيين نمايد امّا اين _ به روشني _ غير از نيتي است كه در اخلاق مطرح است, از طرفي اين توجه به قصد فاعل, براي تعيين مجازات و تخفيف يا تشديد آن و در نتيجه براي تاميين مصالح اجتماعي است, نه براي استكمال معنوي شخص چنانكه در اخلاق مورد نظر است.

معارف قرآن ج9
آيت الله مصباح يزدي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.